Delegáti cestovních kanceláří

Na pobytových zájezdech mají delegáti z pohledu cestujícího hlavně tyto čtyři funkce:

  • dostat cestující do hotelu a poslední den zpátky na letiště
  • prodat nebo přeprodat cestujícím co nejvíc fakultativních zájezdů
  • zařizovat fakultativní zájezdy
  • řešit neobvyklé problémy

Cestující zpravidla vidí delegáta pouze první den na letišti, na schůzce a pak až poslední den v autobusu na letiště. Bývá ještě na fakultativních zájezdech, které je ale lepší u cestovky nekupovat, to popíšu níže.

Dobrá rada je vzít si na delegáta jeho mobilní číslo. A ihned ho prozvoněním vyzkoušet. Není hloupější chyba než mít číslo na delegáta, ale nevědět volačku.

První schůzka s delegátem

První schůzka s delegátem je obvykle také jediná. Delegát se ji snaží svolat co nejdříve po příjezdu do hotelu a ubytování. Včasným uspořádáním sleduje dva cíle:

  1. Účastníci zájezdu ještě nestačili zjistit, co v hotelu nefunguje nebo co je špatně, takže si nemají na co stěžovat.
  2. Ještě si nestačili obejít místí cestovní kanceláře a seznámit se s jejich cenami.

Schůzka má totiž ze strany cestovky jediný zřejmý cíl a totiž prodat co nejvíce fakultativních zájezdů cestovky, případně prodat nějaké jiné (půjčení aut apod.). A prodat je za ceny vyšší než za jaké je nabízí místní konkurence. Jediný rozdíl ve kvalitě je český výklad (což je někdy výhoda, jindy nevýhoda).

Nebude se o vás starat

Protože mají delegáti spoustu práce, platí následující pravidlo:

  • delegát se o vás nebude starat víc, než je nezbytné

Takže nepočítejte s tím, že se stanete kamarády nebo že se budete nějak moc vídat.

Skutečná práce delegáta

Zatím se z mého popisu mohlo zdát, že delegát je pouze jakýsi marketingový tajtrlík. Realita je jiná. Jeho nejčastější činnost spočívá v tom, že řeší neobvyklé problémy. Kromě zajišťování zdravotní péče nemocným klientům jde o různé stížnosti, často i obskurní. Také doprovázejí klienty na policii. Kromě toho zajišťují transfery, oznamují změny, kontrolují ubytování, částečně tlumočí, hlavně starším klientům.

Na poznávacích zájezdech jsou průvodci

Samozřejmě úplně jiná situace je u zájezdů poznávacích, kde není delegát, ale průvodce. Tam je kvalita průvodce zásadní věc. Znám lidi (shodou okolností všechno důchodce), kteří si se svým oblíbeným průvodcem píšou a vydávají se na poznávací zájezdy, na kterých bude právě on.

 

Tento blog jsem psal někdy kolem roku 2009, když jsem se začal zajímat o cestovní ruch, hlavně outcomming. Hodně věcí už je jinak, ale základy docela zůstaly. Nemyslím, že by někdo měl zájem to po mě studovat a číst, ale nechávám to tu jako dokumentární čtení.

dovolena.rovnou.cz píše Yuhů. Napište mi na janovsky@gmail.com