Fakultativní zájezdy

Slovo "fakultativní" znamená nepovinné, volitelné, možné. Fakultativní zájezdy jsou tedy volitelné zájezdy, které se dají dokoupit ke hlavnímu zájezdu.

Důvody, proč cestovky prodávají fakultativní zájezdy:

  • potřebují si přivydělat
  • cenu fakultativního zájezdu není dobré připočítat k celkové ceně předem, protože to by hlavní zájezd jakoby zdražovalo
  • chtějí to lidem prodávat přímo (ne v ceně zájezdu), aby agenturám nemusely dávat provizi
  • potřebují využít "nakupovací nálady", která u turistů na zájezdech panuje
  • potřebují svou nabídku představit a prodat dříve, než si turisté zjistí ceny týchž zájezdů u konkurence

To všechno cestovky nutí, aby fakultativní zájezdy nabízely brzo. Fakultativní zájezdy se v praxi nabízejí na první (a většinou jediné) schůzce s delegátem. Tato schůzka se odehrává obvykle hned první den, ideálně ihned po příjezdu do hotelu. Účastníci se ještě nestačili rozkoukat (ani zjistit, co nefunguje) a mají pocit, že je před nimi dlouhý zájezd a že mají čas i na fakultativní výlety. Delegáti při schůzce také vyvolávají dojem, že na fakultativních výletech je málo míst, aby si lidé mysleli, že je musejí koupit brzo. Což nemusejí, jde to většinou i později, prostě se delegátovi zatelefonuje.

Příklad fakultativních zájezdů uvádím na svém webu o Turecku.

Jediný vážný problém těch fakultativních zájezdů spočívá v tom, že jsou většinou mastně předražené.

Druhý problém bývá, že slibují, co nesplní. Třeba různé "folkové večery" nebo "návštěva tradičních řemesel" mohou ve skutečnosti být ohyzdné diskotéky nebo prodejní masírka, maskovaná za exkurzi.

Jediná výhoda fakultativních zájezdů spočívá v českém výkladu. Někdy je to nevýhoda, třeba když delegátka v autobuse třímá mikrofon a nezavře hubu celou dobu.

Kdyby cestovky fakultativní zájezdy nabízely později než první den:

  • lidé by měli pocit, že už mají málo času, a nechtěli by jet
  • lidé by znali nižší (někdy i mnohem nižší) ceny za ten tentýž zájezd od místních cestovek
  • a odkládali by nákupní rozhodnutí, protože když na zájezdu zůstalo volno i teď, tak bude volno i zítra

 

 

Tento blog jsem psal někdy kolem roku 2009, když jsem se začal zajímat o cestovní ruch, hlavně outcomming. Hodně věcí už je jinak, ale základy docela zůstaly. Nemyslím, že by někdo měl zájem to po mě studovat a číst, ale nechávám to tu jako dokumentární čtení.

dovolena.rovnou.cz píše Yuhů. Napište mi na janovsky@gmail.com