Cestovní kanceláře a agentury

Napřed nezbytný úvod do teorie.

  • Cestovní kancelář je firma, která zájezdy pořádá. Rezervuje ubytování a letenky, zařizuje průvodce, nese odpovědnost.
  • Cestovní agentura zájezdy jenom prodává. Sama je neorganizuje, pouze se zákazníkem uzavírá smlouvu.

Zkráceně a anglicky:

  • cestovní kancelář = cestovka = tour operator
  • cestovní agentura = agentura = travel agency

Cestovní kancelář tedy zájezd organizuje. Agentura nemůže zájezd organizovat, může ho jenom prodávat.

Nejznámější české cestovní kanceláře jsou třeba Čedok, Alexandria, Exim, Blue Style, FiroTour, Sunny days. Jsou jich desítky. Cestovní kancelář musí být ze zákona pojištěná proti úpadku.

Cestovní agentury znám jenom webové a za nejznámější považuju Invia.cz, eTravel.cz, Zajezdy.cz. Jsou jich stovky. Agenturu může založit kdokoli i bez vzdělání i zkušeností z oboru, je to volná živnost.

Koupit zájezd tedy můžete koupit od agentury, ale můžete ho také koupit přímo od cestovní kanceláře. Některé cestovní kanceláře dělají oba úkony: jsou agenturou i kanceláří zároveň. Takže pořádají a prodávají své zájezdy, ale zároveň se snaží přeprodávat i cizí zájezdy. Takže čert aby se v tom vyznal. Natož aby se v tom vyznal běžný uživatel internetu! Ale je důležité uvědomit si ten rozdíl.

  Cestovní kancelář Cestovní agentura
Organizuje zájezdy ANO NE, nesmí
Prodává svoje zájezdy ANO, když to stíhá NE, žádné svoje nemá
Prodává cizí zájezdy může, pokud je zároveň agenturou, ale většinou není ANO

Kamenné a webové pobočky

Jak se liší kamenné pobočky od webových "poboček":

  • Kamenná pobočka je nějaký stánek nebo provozovna s živým člověkem. Pobočku provozuje cestovka nebo agentura. Kamenná pobočka zásadní výhodu v tom, že se za zájezd dá rychle zaplatit, takže je větší pravděpodobnost, že se podaří objednat to, co fakt chcete.
  • Webové agentury mají web, zaměstnanci sedí někde na ústředí v kanceláři. Weby mají výhodu v tom, že nabízejí větší výběr. Také můžete vybírat a porovnávat v klidu.

 

 

Tento blog jsem psal někdy kolem roku 2009, když jsem se začal zajímat o cestovní ruch, hlavně outcomming. Hodně věcí už je jinak, ale základy docela zůstaly. Nemyslím, že by někdo měl zájem to po mě studovat a číst, ale nechávám to tu jako dokumentární čtení.

dovolena.rovnou.cz píše Yuhů. Napište mi na janovsky@gmail.com