Teorie kolem last minute

Last minute znamená "poslední minutu". Kdysi v sedmdesátých letech cestovky na poslední chvíli fakt zlevňovaly, protože se snažily doprodat kapacity. Od devadesátých let už je ale "last minute" jenom marketingový blábol. Přesto se lidi kvůli němu naučili odkládat nákup dovolené na pozdní čas, čímž si dost komplikují situaci.

Dnes "last minute" pro cestovky znamená, že se odlétá dříve než za měsíc. Podle logiky:

minuta = měsíc

Pro zájezdy, které cestovky opravdu potřebují prodat na poslední chvíli, si vytvořily různá jiná pofidérní označení, jako "super last moment" "hot call" a podobně. Navíc jsem slyšel, že spojení "last minute" má kdosi zaregistrované jako ochrannou známku, takže cestovky v některých zemích jsou nuceny používat i označení "last moment".

Jestli chcete nakupovat opravdu levné zájezdy, dá se to takhle:

  • Kupujte přes first minute. To znamená v lednu, v únoru a březnu. Tehdy dávají cestovky opravdové slevy. Je to hned po vytištění katalogů na léto, které se tisknou před polovinou ledna na první cestovní veletrh.
  • Sledujte kamenné prodejny Čedoku. Pokud máte rádi kvalitní zájezdy, tak se vyplatí jezdit s Čedokem a pár stovek si připlatit. Na kamenných pobočkách ale vylepují poslední neobsazené nabídky, které jsou o pár stovek levnější.
  • Taky můžete počkat, která země se ten který rok dostane do průseru.

Například v roce 2010 se do průseru dostalo Řecko, přičemž si to vylepšilo zapalováním athénských bank. Všichni Němci v televizi viděli hořet banku, a tak hned raději své zájezdy zrušili. Proto se ten rok řecké zájezdy zlevňovaly. Ale ne o moc. Takováhle švanda asi nebude každý rok. V roce 2015 měnová a uprchlická krize v Řecku, 2015 teroristický útok v Tunisku v Port El Kantaoui, 2016 puč v Turecku atd.

Nepříjemný efekt s těmito lokálními šlamastikami spočívá v tom, že cestovní kanceláře odvolají lety a přesunou je do jiných lokalit. Tím pádem pro průšvihové destinace nezbude dost letenek ani last minutek, i když jinak je tam pak extrémně levno.

Opravdové last minutky, kdy cestovní kanceláře zlevňují, je dost těžké trefovat, protože v první řadě záleží na tom, jestli zbudou nějaká místa v letadlech. Cestovky by rády prodávaly cokoliv a kdykoliv, ale jsou limitované tím, že mají omezený počet sedadel v letadlech. Když nasmlouvají málo letadel a zájem je větší, tak nejen že lastminutky nejsou lacinější, ale dokonce se nedají koupit vůbec. Naopak když cestovky nasmlouvají letadel víc a lidem se pryč nechce, tak je lacino. Dost to záleží na počasí u nás. Jakmile je hezky, lidem se pryč nechce, a lastminutky nekupují a dají se sehnat lacino. Třeba v roce 2018 to nastalo kolem 10. a 12. července, to byly k sehnání zájezdy na tentýž týden za pár šupů. Naopak když je hnusněji (moc prší nebo je dusno), nedá se pořádně nic sehnat.

 

Tento blog jsem psal někdy kolem roku 2009, když jsem se začal zajímat o cestovní ruch, hlavně outcomming. Hodně věcí už je jinak, ale základy docela zůstaly. Nemyslím, že by někdo měl zájem to po mě studovat a číst, ale nechávám to tu jako dokumentární čtení.

dovolena.rovnou.cz píše Yuhů. Napište mi na janovsky@gmail.com