Provize, zisk a affil programy

Agenturní provize

Cestovka dává za každý prodaný zájezd agentuře provizi v různé výši. Většinou to je něco kolem 7 % z celkové ceny zájezdu. Je jedno, jestli je agentura webová nebo kamenná.

Když si cestovka prodá zájezd sama, tak žádné agentuře tu provizi platit nemusí. To je důvod, proč mají cestovky svoje vlastní prodejní weby a kamenné pobočky. Pro některé cestovky to výhodné je, pro jiné to výhodné není. V zahraničí je běžné, že cestovky prodávají zájezdy jenom přes agentury, protože by se jim nevyplácelo organizovat prodej.

Zisk cestovek

Český trh je zvláštní v tom, že je na něm relativně hodně cestovních kanceláří. To v principu není špatně, ale způsobuje to obrovskou konkurenci. Konkurence tlačí na ceny směrem dolů, takže zisk cestovek je minimální. Hodně cestovek se pohybuje poblíž účetní nuly nebo v mírné ztrátě. Dává to smysl: cestovky musejí platit za letenky, za služby, za ubytování, musejí platit delegáty a průvodce. Dále musejí platit vývoj webů, informační systémy, zaměstnance, marketing a provize agenturám. Čas od času něco neprodají (místa  v letadlech, nasmlouvané pobyty). Zdražovat nemůžou, protože by pak byly dražší než konkurenční cestovky. Dohromady je to docela tvrdý chleba.

Agentury a marketing

Ani agentury to nemají snadné. Nemůžou dělat cenotvorbu a nemůžou se svými produkty odlišit od konkurence, protože i jiné agentury prodávají stejné zájezdy za stejné ceny (aneb ze čtyř marketingových P můžou použít jenom placement a možná promotion). Agentury žijí pouze z provizí od cestovek, ale spoustu zdrojů musejí vrážet do marketingu, jinak prostě skončí. Taky tvrdý chleba.

Marketingové aktivity agentur se na webu opírají do tří kanálů:

  1. SEO, tedy usilovná práce na webových stránkách, aby lidem, kteří něco hledají v Seznamu a v Googlu, vyjížděly stránky agentury
  2. PPC, tedy reklama ve vyhledávačích. To jsou ty placené odkazy v pravém sloupku na Seznamu a na Googlu.
  3. Affiliate programy. Majitel nějakých stránek (zvaný affil partner) si na svoje stránky dá odkaz na stránky agentury. Když někdo přes ten odkaz proklikne a objedná zájezd, agentura ze své provize dá část affil partnerovi. Největší affil program dělá agentura Invia.cz.
  4. Nic dalšího nedává moc smysl. Reklama na značku u agentur nefunguje (ta funguje u cestovek, např. u Čedoku).

Jinak řečeno agentury se musí za prvé zuby nehty snažit dostat na své weby návštěvníky. Za druhé musejí ty svoje prohledávací a objednávací stránky udělat dobře, aby na nich lidé objednávali.

Affil programy

Dnešní český web je přeplácaný hlavně affiliate programem od Invia.cz. Invia je největší česká agentura jak pověstí, tak objemem prodeje. Spousta nabídek, které najdete na webových stránkách, vás nakonec hodí na Invii. Funguje to takhle:

  1. Nějaký člověk si udělá stránky, říká se mu partner. Partnerovi chodí na stránky lidé, většinou z vyhledávačů.
  2. Partner si na svoje stránky dá affil odkaz na Invii nebo na jiný affil program.
  3. Jakmile uživatel ze stránky partnera proklikne na Invii a na Invii následně něco objedná a zaplatí, dostane partner provizi. V praxi je to něco kolem dvou nebo tří procent ceny zájezdu.

Partner dostává provizi od agentury. Agentura dostává obvykle 7 procent z ceny a přibližně 2 procenta z toho dává partnerovi. Klient nakonec zaplatí stejnou cenu.

Já jsem se v minulosti snažil dělat weby a dávat na ně affil odkazy. Docela to fungovalo, nejvíc v roce 2008. Ale od roku 2009 lidi začali šetřit. Kolem roku 2010 už je konkurence ostatních webů, které se to snaží dělat stejně, šíleně velká, takže dělat affil weby pro Invii se už vůbec nevyplatí. Ale protože jsem grafoman, tak si je píšu pro radost. (Možná znáte moje weby o Portugalsku, Krétě, Tunisku, Bulharsku a o Korsice. Teď píšu Turecko a Gruzii.)

 

dovolena.rovnou.cz píše Yuhů. Napište mi na janovsky@gmail.com